Interview met Wijnand Haantjes

fc576c40 5130 93d8 c019 815e541d5a5a"Zonder samenwerking kom je er niet"

In deze aflevering van ‘De ondernemer uitgelicht’ brengen we een bezoek aan Wijnand Haantjes. Sinds anderhalf jaar is hij General Manager van Landal Sluftervallei.

Door: Job Schepers

 

Hoe kwam u op Texel terecht?

Ik werkte onder meer op vakantieparken in Drenthe, de Veluwe, Duitsland en Limburg. Ik ben alweer sinds 1998 werkzaam voor Landal. Ik woon in Schagen en Texel is dus een stuk dichter bij huis. Landal heeft mij toen deze kans gegeven en het bevalt uitstekend. Ik ben gemiddeld vijf dagen in de week op Texel en in drukke periodes nog meer. Maar doordat ik dichter bij Schagen zit, heb ik nu meer tijd voor de familie en dat is ook erg fijn.

Is het een lastige baan?

Ik heb jaren ervaring opgedaan. De kennis die ik in al die jaren opdeed komt goed van pas en die probeer ik toe te passen op Texel. Landal Sluftervallei is na De Krim het grootste vakantiepark Met 2100 bedden, verdeeld over 316 bungalows, zestien stacaravans en zestig campingplaatsen is er, met ook horeca en retail in eigen beheer, genoeg om te managen. Maar de basis voor Landal Sluftervallei is door mijn voorganger al gelegd met bijvoorbeeld de nieuwe vakantiewoningen. van het eiland.

Eigenlijk een gespreid bedje dus?

Zo wil ik het niet noemen. Er is nog genoeg  te doen. Komend jaar willen we het voorterrein en het aanzicht van het centrumgebouw gaan opknappen. De midgetgolfbaan wordt verplaatst, zodat er aan de voorkant ruimte ontstaat voor een groter en mooier terras met een nieuwe speeltuin. De ramen van het restaurant worden vergroot en er komen openslaande deuren. Kortom er is genoeg te doen. In 2017 zullen we zeker weer plannen ontwikkelen om in 2018 nog meer aan te gaan sluiten bij de wensen en verwachtingen van deze tijd.

Wat zou er op Texel anders mogen?

Het product Texel mag best een upgrade krijgen. De tijd van bruin-oranje tegeltjes is voorbij. Het mag hier en daar wel wat luxer, daar is ook steeds meer vraag naar. Wat we vroeger op een park een ‘landhuis’ noemde, is nu een huisje. In de nieuwe familiehuizen zitten meerdere badkamers en meerdere wc’s. Dat was vroeger wel anders, maar mensen verwachten dat tegenwoordig. Het moet soms minder oubollig. Je moet er daarbij wel voor waken dat je je charmes niet kwijtraakt. Je moet niet alles zo vol willen bouwen zoals bijvoorbeeld in De Koog. Mensen komen naar het eiland om hoe het is en de ruimte die het biedt. Een paar extra slaapplaatsen hadden er wat mij betreft best bij gekund op het eiland, maar je moet wel een grens stellen. Het moet dus ook ruimtelijk blijven. Dat is iets dat we ook nastreven hier op Sluftervallei. We steken er veel energie in om het duinlandschap te laten terugkomen in de opzet van het park. We hebben bewust niet alles volgebouwd.

Het is een tijd waarin gasten steeds hogere eisen stellen en waarin klachten sneller gespuid worden via sociale media. Toch hoor je bijna nooit kritische geluiden over De Sluftervallei. Wat doen jullie beter dan andere parken?

Ik weet niet of wij iets beter doen dan andere parken. Uiteraard hebben wij ook wel klachten van gasten . Tijdens het verblijf proberen wij dat altijd naar tevredenheid van de gast op te lossen.  Wanneer de gast thuis komt ontvangt hij ook altijd nog een digitale enquête, Wanneer zij daar nog negatieve zaken opmerken dan worden zij daar over opgebeld om van te leren. Aandacht en de gast serieus nemen voorkomt achteraf ook altijd veel klachten. Daarnaast moet je de gasten bieden wat ze verwachten. Ik heb liever een minder mooie foto in de brochure, als die dichter bij de realiteit ligt. Ik wil niet een foto waarop alles mooier is gemaakt. Begrijp me niet verkeerd hoor, alles ziet er hier prima uit. Dus de foto's mooier maken is niet nodig. Belangrijk is ook het team waarmee je werkt. Ik heb hier een prachtige groep medewerkers. Ze zijn erg gastgericht. En dat moet ook, want uiteindelijk betaalt de gast hun salaris. De gasten zijn daar ook tevreden over. Je doet het met zijn allen. Dat geldt overigens niet alleen voor het park.

Hoe bedoelt u dat?

Zonder samenwerking kom je er niet. Daarom vind ik de samenwerking met TOP ook zo belangrijk. Ik probeer zo vaak mogelijk bij de vergaderingen te zijn, al lukt dat eigenlijk niet vaak genoeg. Sluftervallei is een  onderdeel van Texel. Dan moet je ook bij het eiland betrokken zijn.  Maar niet alleen via TOP, ook met De Krim hebben we een goede samenwerking. Als daar een keer het zwembad om wat voor reden een dag dicht moet, kunnen ze hier terecht.

Waar liggen de uitdagingen voor de toekomst?

Het vestigingsklimaat voor nieuwe medewerkers. Ik heb dat bij algemene ledenvergadering van TOP ook op de agenda gebracht, samen met Jolanda Kamphuis van De Krim. Omdat er niet voldoende geschikt personeel op het eiland te vinden is, halen we ook mensen van de overkant. Maar als die met de laatste boot naar huis moeten, moeten ze hier al om kwart over acht weg. Dat gaat natuurlijk niet met het restaurant. Dan moet je ze dus een slaapplaats bieden. Voor de stagiaires hebben we een gezamenlijk stageverblijf, maar de vaste medewerkers willen meer privacy en dat begrijp ik. Die willen een eigen leefruimte. Het is dan wel essentieel dat er betaalbare huurhuizen bijkomen. Waar op het eiland maakt me niet zoveel uit. Het vestigingsklimaat op Texel moet verbeterd worden. Overigens zijn wij niet de enige sector die met dat probleem zitten. Ook bijvoorbeeld schildersbedrijven en schoonmaakbedrijven zitten hier mee. Als hier alles geschilderd moet worden, heb ik verschillende Texelse partijen die direct aangeven dat ze aan zo’n grote klus niet beginnen omdat ze daar simpelweg niet de mankracht voor hebben.

U weet wat u wilt….

Ik heb een mening. En als ik iets in mijn hoofd heb, schuw ik niet om dat kenbaar te maken. Maar ben wel altijd bereid om naar de mening van andere te luisteren en mijn mening bij te stellen als dat het algemeen belang beter dient.

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017