Interview met Stokerij Texel

Kwaliteitsdrank van een restproduct

Jaco Spek en Kees Groenewoud baarden in oktober 2015 opzien door de markt op te komen met Texelse Gin en Wodka, gestookt van aardappels van boerderij Hoeve Nieuw Breda aan de Postweg. Nu, tien maanden later, is het typisch Texelse product eigenlijk al niet meer weg te denken. Maar hoe ontstond het idee, wat drijft ze en wat is er nog te winnen. We zochten Jaco en Kees op in de Stokerij achter Hotel Texel in Eierland. Een kleine, maar nu al professioneel ogende stokerij, waar de nieuwe lichting flessen klaar staat om verspreid te worden.

Door: Job Schepers

Hoe ontstond het idee?

Kees: “Het is ontstaan op een zeiltocht. We wilden wat gaan doen met aardappels die niet verkocht worden en waar anders veevoer van gemaakt wordt. We hebben een uitvoerige literatuurstudie gedaan. Het stoken van alcohol met aardappels was vroeger niet ongebruikelijk. Toen men uitvond hoe je zetmeel uit aardappels kon fabriceren, ging men stapsgewijs over op het stoken met graan. Bijna iedere grote boerderij had wel een kleine stokerij bij huis. Stoken met aardappels is in de vergetelheid geraakt en eigenlijk gebeurt het nu alleen in Oost-Europa. En nu dus ook op Texel. Jaco en ik hebben beiden een achtergrond in de biologie, chemie en natuurkunde.”

Maar een idee op een boot is één, hoe zijn jullie verder gegaan?

Jaco: “We gingen met het idee naar Arnold Langeveld en ook hij was direct enthousiast. "Dat was prachtig om te zien, Een dag later waren we zo ongeveer aan het bouwen. De samenwerking is geweldig. De aardappels van Arnold en onze stokerij. Maar ook Hotel Texel speelt een belangrijke rol in die samenwerking. Zo hebben wij bijvoorbeeld samen een ginproeverij en krijgen de deelnemers een kijkje achter de schermen bij de stokerij en een proeverij bij Hotel Texel.”

Stokerij

Wat maakt de Texelse gin zo bijzonder?

Kees: “De gin krijgt zijn eigen smaak onder meer door duindoorn en vlierbloesem. We hebben voor deze gin lang geëxperimenteerd met allerlei recepten en met hulp van onze certificaathouders en de medewerkers van Hotel Texel hebben we nu iets unieks in de fles. Laatst waren we op het Nationaal jeneverfestival, waar de mensen van Sonnema ons complimenteerden met de gin. We wilden hoe dan ook een hoogwaardig product neerzetten en dat is volgens ons gelukt. Het publiek, de horeca en de slijterijen zijn onverdeeld enthousiast en dat maakt ons trots.”

Jaco: “De basis van onze dranken en het stookproces is eerst om een zo zuiver mogelijke alcohol maken. Daarmee elimineer je eigenlijk de smaak van je startproduct. In dit geval is dat de aardappel. Met die neutrale alcohol kun je vervolgens verschillende kanten op. Voor Gin moet je de alcohol nog een keer stoken, maar dan nadat er kruiden aan zijn toegevoegd.”

En de Wodka?

Jaco: “De wodka is zoals je van wodka verwacht een pittig en helder drankje, maar de Texelse wodka bevat een vleugje Texelse Cranberry en dat maakt ‘m nou net bijzonder en wat zachter. Hij kleurt heel licht roze in het glas. De cranberry's kopen we van de familie Kuip van de Westerweg.”
Maar niet alleen aan de smaak is gedacht, ook de verpakking straalt kwaliteit uit. De zwarte flessen zijn voorzien van Texelse taferelen in het wit. 
"Het is een echt Texels product. Van mij mag dat nog wel meer gebeuren op het eiland. Je hebt natuurlijk het Texelse bier en het Texels lamsvlees, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. De agrariërs kunnen bijvoorbeeld Texel koppelen aan hun product. Texelaars zijn een ondernemend volkje, dus ik heb daar vertrouwen in", vervolgt Spek.

Het opstartjaar van Stokerij Texel is een succes, maar het betekent niet dat jullie achterover gaan leunen. Wat valt er nog te winnen?

Kees: "We willen ons in de breedte ontwikkelen. Misschien een Texelse Moonshine. De insteek blijft in ieder geval dat we hoogwaardige kwaliteitsdrank willen stoken van restproducten. Niet alleen met aardappels, maar wie weet wel met wortel of suikerbiet. Drank stoken uit zeewier zou helemaal top zijn natuurlijk.” 
Jaco vult aan: "Je moet ook kijken wat de trend doet. Gin is nou helemaal in. Het is momenteel het stranddrankje bij uitstek. Het is prachtig om te zien hoe goed het gaat. Sommige horecaondernemers begonnen met één flesje, maar bellen nu steeds om bij te bestellen en ook bij de slijters loopt het als een dolle. Dat is natuurlijk prachtig om te zien.”

En de productie?

Kees: ” We willen naar een productie van achtduizend flessen per jaar. Maar de kwaliteit moet de leidraad zijn. Er ligt een uitvoerig businessplan. Daar zijn we ook mee begonnen. Het gaat goed, maar er is nog veel te winnen.”

Stokerij2

En de andere stokerij?

Jaco: “Je bedoelt Joscha Schoots? Die maakt Whisky in zijn stokerij. We lopenc elkaar dus helemaal niet in de weg, sterker nog we versterken elkaar. We zitten in hetzelfde kwaliteits- en prijssegment. Voordat we begonnen zijn we ook bij Joscha langs geweest, een echte vakman. Sindsdien helpen we elkaar waar het kan. Ook zijn we in een vroeg stadium bij Wijnhuis Texel ( Oosterend) langsgegaan. Dit heeft geresulteerd in gezamenlijke webwinkel texelsedranken.nl Ook in samenwerking met 53 graden Noord.”

Ligt jullie succes in de gunfactor?

Kees: “Ook, maar met dat alleen red je het niet. We denken goed na over onze keuzes en zijn heel gericht bezig met marketing en publiciteit. Natuurlijk speelt 'het merk' Texel een grote rol. Voor de toerist staat Texel voor ' lokaal, authentiek, ambachtelijk, vrij en zon, zee en vakantie'. En als je dan als toerist je eerste Texelse Gin-tonic op het terras van een van onze mooie horecabedrijven drinkt, dan kun je een bijbel volschrijven over neuromarketing, maar dan kun je zo de eerste 10 hoofdstukken overslaan.”

“Maar niet alles draait om geld, marketing en publiciteit. Een flesje voor de Bingo van de manege of een certificaat voor de Lionsveiling vinden we gewoon leuk. Met marketing alleen en de gunfactor kom je er dus niet. Je product moet perfect zijn. Gin is een exclusief product, zeker de lokale ambachtelijke gins, zoals onze TxGin. Dat kost flink wat meer dan een reguliere fles drank. Mensen gaan echt hun portemonnee niet trekken als je drank niet goed is. De drank is met zorg en liefde gemaakt, daar ligt volgens mij de basis van het succes.”

Tot slot, waarom zijn jullie aangesloten bij TOP?

Jaco: We zijn bij Top aangesloten, omdat we graag van anderen willen leren en we onze kennis en ervaring willen delen. De gezamenlijke marketingstrategie door middel van ondersteuning van de VVV en een georganiseerd geluid richting politiek en maatschappij zien we als slim en efficiënt.

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017