Interview met Marise Barhorst

Hoe je Texel vangt in een parfumfles 

Marise (basisschoollerares), Jelmer (student) en moeder en ondernemer Annette Barhorst besloten de geur van Texel te vangen in een parfumflesje. Een leuk verhaal over scheikunde, testpanels en de chemie tussen een sjieke geurdeskundige uit Amsterdam en drie nieuwsgierige Texelaars.

Door: Femmy Saal

Marise, hoe kwamen jullie erop?

“Mijn ouders lazen een artikel over polder Mastenbroek, die een eigen parfum heeft. ‘Nou ja, wat leuk, dat hebben we op Texel helemaal niet’, zeiden ze tegen elkaar. Zo af en toe hadden ze het er samen weer eens over en op een middag bespraken ze het met mijn broers Jelmer en Jens en mij. Wij waren wel nieuwsgierig en wilden ontdekken hoe je zoiets doet, een luchtje maken en op de markt brengen.”

OdeTexelLiselotteSchoo

Foto: Liselotte Schoo

Hoe begon het?

“Met zoeken op het internet. We kwamen uit in Amsterdam, bij Annindriya geurexperts. Mijn moeder had de naam van de eigenaresse, Tanja Deurloo, gevonden. Een mevrouw die scheikunde heeft gestudeerd en alles weet van geuren.

Ze ontwikkelt eigen parfums en stelt bijvoorbeeld ook producten samen voor klanten die een eigen geur in hun winkel willen. Je kunt er ook terecht voor een persoonlijk geuradvies. De klanten zijn vooral dames en heren die iets te besteden hebben. Toen wij, mijn moeder, broer en ik, voor de deur van het Amsterdamse pand stonden, deed er een mooie, perfect geklede dame open. Je zag haar denken: ‘Ok, dat zijn dus de mensen van de Texelse boerderij.’

Ze stelde heel veel vragen over het schapenbedrijf van mijn ouders, we merkten dat ze het leuk vond om kennis te maken met onze ‘wereld’. Ook vertelde zij over haar scheikundige achtergrond en zij heeft het principe van geuren uitgelegd; de lagen waaruit zij zijn opgebouwd, bijvoorbeeld. En over alle geurgroepen die er zijn. Hoe een geur verandert vanaf het moment dat hij in aanraking komt met je huid. Wat de invloed is van je eigen zuurtegraad. Het was echt een theorieles!

Daarna brainstormden we over ons gevoel bij een Texelse geur. We dachten aan vrijheid. Bij de optie schapenpoep dachten we meteen: ‘Het zou heel flauw zijn als dat erin komt. We wilden echt een serieus luchtje.’ We maakten een lijst van waar het naar zou moet ruiken en welk gevoel het zou moeten oproepen. We kwamen uit bij een beetje zilt en kruidig, maar toch fris en niet te zwaar. Toen kwamen we uit bij de marketing en presentatie. Wat is de doelgroep, hoe moet de verpakking eruit zien?”  

En hoe kwam je tot de uiteindelijke geur?

“Na een paar brainstormafspraken had Tanja vijf proefgeuren voor ons klaarstaan, die de parfumeur in Hamburg had samengesteld. Wij mochten zeggen wat we vonden. Degenen die afvielen waren te luchtig, te fris en te ‘vrij’. Of juist zwaar en zoet.

Uiteindelijk bleven er twee over, die we voorlegden aan een testpanel van mannen en vrouwen in de leeftijd van 30 tot 60 jaar die aan de overkant wonen en Texel redelijk goed kennen. We besloten dat dit onze doelgroep is. Zij kregen twee luchtjes thuis met merkje erop en aan de hand van een vragenlijst vroegen we waar ze aan dachten bij het geurtje, wat ze roken en wat hun voorkeur was.”

En?

OdeTexel

“Nou, de uitkomst was dus heel grappig en tegelijkertijd nietszeggend; de ene helft vond luchtje één lekker, de ander luchtje twee. Wat de een heerlijk vond ruiken, bestempelde de ander als wc-verfrisser. Daarop zijn we weer naar Amsterdam gegaan en heeft Tanja Deurloo de parfumeur gevraagd om een combinatie van  de twee geuren te maken, die minder snel vervliegt. Toen was het goed. Wat erin zit? Dat zou ik niet eens exact kunnen opnoemen. Een geur samenstellen is een heel ingewikkeld proces.”

Is de samenstelling geheim? De website geeft ook vage hints?

“Nou, het is toch wel leuk om het een beetje spannend te houden.” Ook de verkoopcijfers houdt de familie Barhorst nog even voor zichzelf.

Je hebt een luchtje. En dan?

“We kozen de fles. En de verpakking. En Annindriya hielp ons met het kiezen van het bedrijf dat de parfumolie, alcohol, kleurstof en het water zou gaan mengen. Thuis het geurtje mixen en bottelen was ook een optie, maar dan krijg je te maken met wet- en regelgeving voor het veilig bewaren van grote hoeveelheiden alcohol. Dus hier zagen we vanaf.”

Een tiental bedrijven op Texel verkoopt het. Welk verkooppunt verrast?

Wij hadden verwacht dat het bij speciale winkels die zich focussen op Texelse producten vaak over de toonbank zou gaan. Dat is zo, maar vooral de DIO Drogisten in De Koog en Den Burg zijn opvallend succesvolle verkooppunten. Het lijkt erop dat veel mensen toch gericht naar de drogist gaan, omdat ze van ‘die Texelparfum’ gehoord hebben en hem willen kopen. De verkoop via onze webshop valt nog wat tegen. Misschien wel logisch in deze beginfase: je kunt het product niet ruiken via internet.”

Leukste reactie?

“'Oh, het ruikt echt lekker!' Ze zijn blij verrast, omdat ze denken met iets ‘standaards’ van doen te hebben.”

Nu zijn jullie dus de ‘eigenaren’ van het eerste Texelse luchtje.

“Ja. En het is zo anders dan wat we altijd deden. Mijn broer Jelmer, mijn moeder en ik hebben alles opgestart. Jens en mijn vader Herman volgen het van een afstandje. Jelmer studeert tuin- en landschapsinrichting in Velp en is altijd erg geïnteresseerd geweest in nieuwe dingen. De geurdeskundige zei toen ze over zijn studie hoorde: ‘Mooi, dan kun jij passende planten zoeken voor de geursamenstelling.’ Achter de dijk vonden Jelmer en ik zeekool. Dat ruikt opvallend zoet. Naar honing. De zeekool is één van de inspiratiebronnen voor de geur geworden.

Zeekoolbloesem

Mijn broer heeft weinig tijd en ik ben fulltime lerares op een basisschool; het meeste regelwerk heeft mijn moeder gedaan. Zoals de gesprekken met de Texelse winkeliers, voor de verkoop. En de logistieke afstemming met de fabriek. Mijn vader gaat na het schapenvoeren vaak even doosjes vouwen aan de keukentafel. Het is net als de boerderij weer een familiebedrijf. Mijn oude slaapkamer is nu het productiekamertje. Daar gaat de parfum, met een plukje wol, in het doosje.”

Heeft de toekomst nog iets in petto?

"Toen we bezig waren, zei de geurdeskundige: 'Jullie kunnen ook twee geuren ontwikkelen!' Daar hebben we serieus over nagedacht, omdat het ook opstartkosten bespaart. Als O’de Texel een succes blijft, gaan we nadenken over iets anders geurends."

Wat was lastig?

“De prijs bepalen! Als je verkoopt in een parfumwinkel in Amsterdam, kom je tot een andere prijs dan als je de geur verkoopt op Texel, in een toeristische omgeving. Dus we hebben er met de geurexpert lang over gediscussieerd. Het parfum kost 24,95 euro; de prijs van een waardevol souvenir dat niet direct doet denken aan een snel vervliegend en goedkoop luchtje. Wat trouwens heel leuk is: bijna tegelijkertijd met TX 365 verscheen Eau d’Amsterdam. Dat ruikt naar iepenbloesem.”

Belangrijkste les?

“De eerste keer bij het ruiken dacht ik alleen maar aan mezelf: dit vind IK lekker en dat vind IK NIET lekker. Dat moet niet leidend zijn. Je moet denken aan wat je doelgroep, je klant, wil. Dat testpanel is daarom ook echt nodig.”

Wat zou je anders doen?

“Ook Texelaars opnemen in ons testpanel! We waren zo gefocussed op de Texelliefhebber, dat we ‘over’ de inwoners heen keken. Terwijl de Texelaars de belangrijkste ambassadeurs blijken te zijn. Texelaars zijn trots op Texelse spullen en doen dat graag kado aan overkanters. Veel eilandvrouwen hebben het ook thuis staan.”

Nog tips voor andere ondernemers?

“Het heeft ons geholpen om een professional in te schakelen. Iemand die verstand heeft van het product, maar ook snel contact kan leggen met, bijvoorbeeld, een geschikte flesjesleverancier. Het is leuk om samen te werken met iemand die goed is in zijn vak en het maakt je product beter. We hadden in een paar muisklikken ook online een luchtje kunnen samenstellen. Nu hebben we iets echts en iets bijzonders.”

www.odetexel.nl

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017