Interview met Rogier Krüger

“Het moest anders en we hebben doorgepakt”

Rogier 

Het is een zonnige dag en we zitten in de privétuin van Rogier Krüger. De man die mede aan de wieg staat van reserveringssoftware Bookzo en samen met zijn geliefde en zakenpartner Heidi Amende roerganger is van EN/OF Ontwerp & Communicatie. De snel veranderende markt en privé-omstandigheden trokken een zware wissel op En/Of. Ik werkte er en maakte veel van dichtbij mee. Twee jaar later vertelt Rogier me hoe het gaat. “Het wordt nooit meer zoals het was. Maar dat is ook goed.”

Door: Femmy Saal

Rogier, hoe voel je je?

“Als mensen dat vragen, vind ik het moeilijk om meteen te zeggen dat het goed gaat. Zeker na alles wat er is gebeurd, zoals het overlijden van mijn zwager Sven. Maar het gaat heel goed. Het is wel anders dan het ooit was, voor de gebeurtenissen en mijn burnout. Ik besef dat ik nooit meer dezelfde word. Doordat ik was wie ik was, ben ik in de burnout terecht gekomen. Dus dat is eigenlijk juist goed.”

Kun je je het moment nog herinneren dat het mis ging?

“Ik weet nog dat jij vragen stelde over een project. Het waren gewoon vragen, maar het voelde alsof er op me werd geschoten. Achteraf bezien, was het niet de vraag óf ik een burnout zou krijgen, maar wanneer. Ik Googlede op symptomen en herkende veel. Het was alsof ik wachtte op de klap.”

“De cijfers, de map met het werk dat er niet meer was. Het moest anders en we hebben doorgepakt.”

“Als ik anderen spreek met een burnout, denk ik dat ik geluk heb gehad. Na drie maanden was ik alweer aan het werk. Sommigen doen er jaren over om er bovenop te komen. De eerste werkweek na mijn burnout voerde ik het ontslaggesprek met jou. Daarna stonden een aantal dagen per week in het teken van kosten besparen. 
Joost, mijn zwager, heeft ons begeleid. Hij was bij de gesprekken met de accountant en de ontslaggesprekken. Hij hield ons een spiegel voor. De cijfers, de map met het werk dat er niet meer was. Het moest anders en we hebben doorgepakt.

Het moment dat het duidelijk was dat we ook ontslag voor Marlon en Florian (ontwerper en webdeveloper, red.) moesten aanvragen zal ik nooit vergeten. My worst nightmare: ik moest ‘mijn’ mensen ontslaan. We hadden zo’n goede band, wisten alles van elkaar. Ik ging met Florian op vakantie. Jullie waren meer dan de mensen die bij mij werken.”

Hoe kijk je er op terug?

“Het schip voer en werd tijdens het zwangerschapsverlof van Heidi en mijn afwezigheid op koers gehouden. Er was een koerswijziging nodig. Daarvoor zijn ondernemers met energie nodig. Die hadden we niet meer.”

Hoe gaat het nu?

“Ik ben veel meer bezig met dingen die ik leuk vind. Dat is heel belangrijk. Dat plezier was ik even kwijt. Ik was manager, maar was het niet, snap je? Ik ben nooit vanuit financieel oogpunt of vanuit een leiderschapsgevoel gaan ondernemen, maar vanwege het plezier in mijn werk als ontwerper. Samen met de klant brainstormen. Extreem bizarre, onuitvoerbare dingen bedenken en ze dan normaliseren tot een fantastisch werkbaar geheel. Dat vind ik het leukst. Nu ben ik bijvoorbeeld met het ontwerp bezig van een site, die je op Texel niet zoveel ziet. Je kunt overal allemaal templates vandaan halen, maar ik begin altijd met een leeg scherm.”

EN/OF is van koers gewijzigd. Hoe?

“We zijn teruggegaan naar de basis. Silvia, ontwerper van websites en drukwerk, is nog in dienst gebleven. Ze was zwanger en kon niet worden ontslagen. Achteraf ben ik blij dat ze er nog is. Ze levert mooi werk en ik heb meer tijd om te bouwen aan Bookzo. Heidi is tekstschrijver, communicatieadviseur en de ‘bureauleider’. 

Bij grote communicatieprojecten schakelen we tijdelijk mensen om ons heen in. Op een gegeven moment hadden we vijf mensen op projectbasis ingehuurd voor EN/OF, waaronder Marlon, Florian en jou. Toen dacht ik echt: ‘Wow, wat gaaf’.”

“Bookzo is inmiddels ook Franstalig, ik iets minder.”

Bookzo? Vertel!

“In Bookzo, online reserveringssoftware voor mensen met hotels en vakantieparken, investeer ik nu veel tijd. Pieter Kooger (Kunststof Kozijnen Texel), Jon van Dorsten (softwareontwikkelaar en appbouwer) en ik hebben het stap voor stap opgebouwd en op de markt gebracht. Dit hebben we naast ons andere werk gedaan, dus in een rustig tempo. Doordat ik meer lucht kreeg door de krimp bij EN/OF, kon ik ook veel tijd steken in Bookzo. Wat zo leuk is aan dit product: het heeft een langere weg nodig; ontwikkelen en in de markt zetten vergt geduld. Daarna ontstaat er langzaam een bedrijf. EN/OF werkt met kortere planningen en de middelen hebben een relatief snelle ontwikkeltijd. Een totaalwebsite staat in de meest ideale wereld in een maand tot een half jaar. Het zijn twee totaal andere werelden.  

Onze kleinste Bookzo-klant heeft drie accommodaties, de grootste, ‘t Hooge Holt in Gramsbergen, 250. Twee jaar geleden stonden we met klotsoksels bij de receptie in Gramsbergen te kijken of de online boekingen, de telefonische reserveringen en de administratie goed draaiden in Bookzo. Nu draaien we onze hand niet meer om voor dit werk. We krijgen van grote bedrijven veel vertrouwen en profiteren van mond-tot-mondreclame. Het voelt als een klein wereldje. Zo hebben we een vooruitstrevend hotel in ons klantenbestand dat is aangesloten bij Horeca Nederland. ‘Wij zorgen voor een leuk artikeltje in het magazine hoor’, zeggen ze dan.

Bookzo heeft drie klanten in Oostenrijk en drie in Frankrijk. De software is inmiddels ook Franstalig, ik iets minder, ha ha ha ha. Binnenkort gaan we naar een park op Bonaire. Het is nog zo vers van de pers, dat ik de naam van het park nog niet eens weet. We hebben inmiddels meer klanten buiten Texel dan op Texel. Hoe dat komt? Ik denk dat ondernemers op het eiland iets terughoudender zijn met switchen van programma’s.”

In het pand van EN/OF in Oudeschild was het na het vertrek van drie collega’s stil. Nu is er weer reuring. “Bookzo en EN/OF zitten met elkaar onder één dak. Dat schakelt supersnel. Pieter Jan is de Bookzo-directeur en heeft veel financieel en administratief inzicht. Ik doe de marketing en communicatie. Jon bouwt aan de techniek van het programma. Dat maakt onze groep heel sterk.”

Was er ook een moment dat je besefte: dit gaat weer goed?

“Nee, eigenlijk niet. Dat is heel geleidelijk gegaan. Ik had het er vanochtend met Heidi over, hoe dat goed gaan nu precies werkt voor mij. Als mijn basisconditie niet goed is, gaat het mis. Me fit voelen, voldoende bewegen. Als ik daar geen tijd en ruimte voor maak, dan merk ik dat het meteen minder gaat. Ik ben enorm gegroeid in het aanvoelen van wat goed en niet goed is.”

Heb je tips/een steun in de rug voor mensen die nu wellicht met een soortgelijke situatie dealen?

“Schakel hulp in en durf te vragen: hoe staan we ervoor en wat moet beter? Een frisse blik van buiten is soms eng, maar goed. Wat ik ook heb ervaren: open zijn over dingen betekent dat je veel terugkrijgt. Je voelt meteen dat er meer mensen zijn die het moeilijk hebben. Dat geeft steun. En: sport, beweeg, blijf fit. Je hebt energie voor koerswijzigingen, het opvangen van klappen en ziet dingen meer helder. Als je twijfelt of je moet gaan sporten of werken: kies voor dat eerste. Daarna ben je veel productiever.”

Wat is de mooiste en meest hoopvolle ervaring die je het afgelopen jaar hebt gehad?

“Dat was niet iets heel groots. Het waren vooral veel kleine dingen. De zon die tussen de bomen door op een narcis schijnt. Vogels horen fluiten als je doodstil in de tuin staat. Aan mijn kite hangen en een goeie golf pakken. Sarah die roept: ‘Papa, ik wil fietsen zonder zijwieltjes.´ Als ze dan na een zetje bij je wegfietst … dat is echt geluk. Als je zo diep bent gegaan dat je helemaal niets meer kunt, is er daarna niet veel nodig om gelukkig te zijn.”

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017