Interview met Ronald Biesboer en Ralph Grabowski

Even voorstellen: 

De mannen achter Zilte Zaken Texel zijn Ralph Grabowski en Ronald Biesboer. Zilte Zaken staat voor creatieve en heldere communicatie: een fullservice reclamebureau dat mee onderneemt als het gaat om het bedenken & ontwikkelen van (creatieve) concepten en het uitwerken ervan in on- of offline media. Daarnaast is Zilte Zaken uitgever van diverse producties en eigen merken op Texel en in Noord-Holland.

Ronald: "Bijna een jaar geleden zijn we ook overgestoken naar Den Helder. Daar openden we een nieuwe vestiging op Willemsoord, in samenwerking met Bart Ambriola. Samen met Bart verzorgen wij al een aantal jaren voor de Kop van Noord-Holland de krant KustNU, te vergelijken met TexelNU. Dat loopt zo goed dat we nu ook een aantal van onze andere Texelse diensten en producten in de Kop van Noord-Holland uitrollen. Zilte Zaken Den Helder is daarvoor de ‘thuisbasis’."

Wanneer en waarom bent u uw bedrijf begonnen?

Ronald: “Ondernemen is mij met de paplepel ingegoten. Ik ben bij mijn ouders en grootouders in de bakkerij geboren en getogen. Later heb ik de bakkerij samen met mijn ouders tot eind 1999 gerund. Daarna heb ik samen met Theo Legierse Sportshop Texel op de huidige locatie gebouwd. Maar toen Peter Dral belde dat hij een verkoper voor de kabelkrant zocht hoefde ik niet lang na te denken. Daar heb ik een prachtige tijd gehad,  superveel geleerd en na 2 jaar was ik er wel achter dat deze business echt mijn ding was en ben ik voor mezelf begonnen met ReclameCoach. Dat ging prima alleen kwamen er zoveel ideeën en kansen op mijn pad dat ik besloot uit te kijken naar iemand die met me mee wilde ondernemen en dat werden Fred, Arjen en Ralph;  samen begonnen we in 2007 Zilte Zaken. Met z’n vieren hebben we 5 prachtige jaren gehad en sinds 2012 runnen Ralph en ik Zilte Zaken met zijn tweeën. Wij vullen elkaar perfect aan."

Ralph: “Vanaf 1991/’92 runde ik met mijn vrouw Miranda reclamestudio Studio Grabowski.  Een mooie tijd met leuke opdrachten. In die periode was ik ook vijf jaar partner bij een Amsterdams bureau met Arjen, een van de mede oprichters van Zilte Zaken. We zagen destijds in 2007 een enorme uitdaging in een bureau… nou ja zoals Zilte Zaken."

Wat is de grootste uitdaging?

"Onze grootste uitdaging is om steeds weer een TOP product te realiseren voor onze klanten maar ook voor onszelf. En we maken nogal wat! Maar ook: je bespeelt een markt vol kansen. Om steeds weer een succesvol resultaat te krijgen, is het belangrijk te blijven bewegen en durven veranderen."

Wat is uw beste ondernemerskwaliteit?

Ronald: “Ik vind dat Ralph als grafisch vormgever de beste in zijn vak is en daarop kan ik onze dienstverlening verder uitbouwen. Dat is mijn kracht, maar hoeveel makkelijker is het niet als je een TOP product in de markt mag (proberen te) zetten! Ik kan kansen en mensen met elkaar verbinden en heb het geluk een gezonde dosis commercie in mij te hebben."

Ralph: “Ronald is een “mensenmens”: betrokken en een prettige gesprekspartner. En dat is natuurlijk prachtig als je met de meest uiteenlopende klanten, tekstschrijvers, creatieven(!) moet aanschuiven."

Wat maakt ondernemen op Texel speciaal voor u?

Ronald: “Als je op Texel kwaliteit levert en goed voor mensen bent komt dat dubbel en dwars terug, de gunfactor op Texel is dan hoog. Ik hoor wel eens collega’s van de andere kant van het water vragen hoe het toch mogelijk is om in zo’n kleine markt een bedrijf te draaien. Ik laat ze maar in die waan maar natuurlijk vergissen ze zich als je bedenkt dat hier ruim 900 bedrijven zijn en de ondernemersgeest groot is. Zoveel lokale en toeristisch ingestelde bedrijven bij elkaar, dat biedt mogelijkheden en kansen. Daar komt bij dat Texel in onze branche een goede referentie en binnenkomer is. Dat hebben we gezien toen we de promotie en marketing voor de provincie Noord-Holland deden en de 3 KustNU titels langs de Noord-Hollandse kust uitrolden. Texel opent deuren!”

Ralph: “De korte lijnen, de vertrouwde Texelse bedrijven en mensen die je ook nog eens vaak al jaren persoonlijk kent. Maar ook de veelzijdigheid en de specifieke (toeristen) markt.”

Wat maakt de Texelpromotie van VVV Texel waardevol voor Texel en/of uw onderneming?

“Ik vind de manier waarop de VVV vanuit alle hoeken persreizen en free publicity organiseert heel sterk. Dat geeft veel en waardevolle exposure. Zonder toerisme geen handel! Onbekend maakt onbemind gaat ook hier nog steeds op. Het is van heel groot belang dat de VVV ons mooie eiland via diverse kanalen lokaal en in binnen- en buitenland promoot.  De VVV is daarin op de goede weg maar kan mijns inziens nog meer samenwerken met en gebruikmaken van lokale ondernemerskwaliteiten. Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van TexelNU en KustNU. Ik vind dat er veel expertise op het eiland is die meer gebruikt en ingezet kan worden voor de promotie van ons eiland.”

Waar kunnen Texelaars u nog meer van kennen?

Ronald: “natuurlijk van de bakkerij / konditorei en later de Sportshop . Als sectiebestuurslid bij TVO en TOP en sinds 2013 sectievoorzitter van de sectie Zakelijke dienstverlening bij TOP. Verder was ik voorzitter van de toenmalige OVD,  speler en trainer van de mooiste voetbalclub van Texel (ZDH), ben ik regelmatig op de tennisbaan te vinden, loop ik hard en ben ik een van de initiatiefnemers van B2B platform Zilt & Zakelijk.”

Ralph: “Allereerst ‚gewoon’ als Texelaar. Opgegroeid in Den Hoorn. En al weer jaren terug op het eiland. Ach, ze kunnen me van van alles kennen, zelfs van toneel...

Waarom bent u lid van TOP?

Ronald: “Dat is voor mij een vanzelfsprekendheid en ook heel simpel omdat ik vind dat we met z’n allen de verantwoording hebben de Texel BV te ondersteunen en draaiende te houden. En het is goed als er één aanspreekpunt en belangenbehartiger is die voor ondernemend Texel de belangen behartigt.”

Over welke actuele ontwikkeling maakt u zich zorgen?

Ronald: “Ik vind dat we beter op Texel moeten passen qua natuur en dorpsaanzicht en vooral aantrekkelijk moeten zijn, blijven en weer worden voor jong en oud! Ik heb het idee dat we de jonge generatie aan het verliezen zijn en dat zijn toch de klanten van morgen! Daarom is het bewaren en promoten van de unieke waarden ook een speerpunt van de Zilte Zaken filosofie.”

Op welke verandering zit u te wachten?

“Dat het ik gevoel wordt ingeruild voor het wij gevoel. Ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel: laten we vooral samenwerken in alles! Wij laten met Zilt & Zakelijk zien dat het kan! Dat doen wij namelijk samen met 10 andere Texelse bedrijven uit diverse branches en daarnaast zetten we nog tientallen bedrijven in de spotlights. Daar ben ik echt super trots op!”

Waar moet TOP meer aandacht aan besteden?

"Wij als TOP moeten onze leden meer de voordelen  laten inzien en ervaren dat TOP belangrijk is voor henzelf en zeker ook voor heel ondernemend Texel. We zijn op de goede weg en werken daar hard aan."

Hoe zien uw bedrijf, TOP en Texel er over vijf jaar uit?

"Dat is me nogal een stelling zeg. Ik heb vaak wel een antwoord klaar maar eerlijk gezegd weet ik dat niet. Er verandert zoveel in zo’n korte tijd dat het bijna onmogelijk is 5 jaar vooruit in de tijd te kijken."

 

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017