Interview met Martin Zeeman

Even voorstellen:

Martin Zeeman, samen met Karina Zeeman eigenaar van Smakelijk & Meer. “Noem onze winkel een eetwinkel, traiteur, delicatessenzaak, catering, broodjeszaak. Wij zien het als een culinaire ontmoetingsplaats.”

Wanneer en waarom bent u uw bedrijf begonnen?

Vanaf 2007 stond Martin als de Tesselse Oesterman op open dagen, proeverijen en feestjes. Hij organiseerde workshops en maakte met Karina het boek Oesters & Meer. “Tijdens de oesterfeestjes werd ons ook gevraagd of we andere hapjes zouden willen en kunnen verzorgen. Zo zijn wij in de catering terecht gekomen en veranderden onze naam in 2009 in Oesters & Meer.” In de herfst van 2011 resulteerde dat in de opening van de winkel Smakelijk & Meer aan de Kogerstraat 29 in Den Burg.

Wat is de grootste uitdaging?

“Dit te blijven doen tot ons pensioen! Het is prettig om je eigen ding te kunnen doen. De uitdaging ligt erin om het voor jezelf leuk en inspirerend te houden. Zodat je het niet gewoon gaat vinden, maar geïnspireerd blijft en mensen wil blijven inspireren.”

Wat is uw beste ondernemerskwaliteit?

“Onze creativiteit en enthousiasme zijn het belangrijkste. We moeten het samen doen, staan open voor de input van onze leveranciers, willen blijven leren.”

Wat maakt ondernemen op Texel speciaal voor u?

Door de invloed van de seizoenen is ondernemen op Texel nooit hetzelfde. Ook buiten het hoogseizoen is Smakelijk & Meer druk in de weer met het leveren aan de Texelse horeca.  En in de winter gaan de evenementen en catering gewoon door.

Tegen de winter zijn de oesters op Texel doorgaans ook goed bestand. Al spreekt dat niet helemaal vanzelf! Texel had vroeger een eigen oester, maar die is gesneuveld in de extreem strenge winter van 1892 / 1893. Dat er hier nu weer oesters te vinden zijn is een rechtstreeks gevolg van de watersnoodramp in Zeeland. Omdat men toen dacht dat de Oosterschelde gesloten zou worden, zijn er Zeeuwse oesters naar Texel gebracht en opgekweekt bij het NIOZ. 

Wat maakt de Texelpromotie van VVV Texel waardevol voor Texel en/of uw onderneming?

"Dankzij VVV Texel hebben wij als Oesterman in diverse bladen mogen staan. Toen we een parel in een oester vonden tijdens een van onze oestertochten heeft Wouter de Waal een persbericht doen uitgaan waardoor een ware mediahype ontstond. Zo kwam niet alleen de parel maar Texel als geheel in een mooi daglicht te staan. Verder kunnen wij dankzij ons TOP lidmaatschap onze agenda van o.a de oestertochten bij de VVV ophangen. Daardoor krijgen wij regelmatig extra bezoekers tijdens deze oestertochten en in onze winkel. Het TOP lidmaatschap heeft door de samenwerking met de VVV zeker ook zijn voordelen!"

 Waar kunnen Texelaars u nog meer van kennen?

Texelaars kunnen Karina Zeeman nog kennen van Moerbeek damesmode, waar zij jarenlang in het familiebedrijf werkte. Martin wordt nog altijd vooral geassocieerd met oesters en vis. “Er zijn nog steeds mensen die niet in onze winkel komen omdat ze denken dat we ons specialiseren in oesters en vis, maar dat is al lang niet meer zo.”

 

Waarom bent u lid van TOP?

“Het is belangrijk om met z’n allen Texel hoog te houden. Zeker in deze bureaucratische wereld is het beter om met één stem te praten dan allemaal iets anders te roepen. TOP heeft zich langzamerhand ook ontwikkeld tot een waardevol kenniscentrum.”

Over welke actuele ontwikkeling maakt u zich zorgen?

“De leegstand in het winkelhart van Den Burg. De winkels versterken elkaar. Het is niet wenselijk dat er gaten vallen.”

Op welke verandering zit u te wachten?

“Het parkeren kan beter. Er is vaak geen plek en er wordt te willekeurig gehandhaafd. Soms kun je best volstaan met een waarschuwing. Het is ook niet altijd verstandig om regels letterlijk te handhaven. Zo parkeren wij de bestelwagen met één wiel op de stoep op een plek waar het verkeer er zo min mogelijk hinder van ondervindt als wij de winkel bevoorraden. Maar dat mag niet; de parkeerwachter wil dat we de regels letterlijk volgen en een halfuur lang de straat voor onze winkel blokkeren. Met boze mensen, gestremd verkeer en onveilige situaties tot gevolg.”

Waar moet TOP meer aandacht aan besteden?

“TOP springt in op actuele dingen en is er vaak al mee bezig voor de ondernemers in de gaten hebben dat iets speelt. Maar vaak is wat TOP doet niet zichtbaar genoeg voor de leden. Soms neem je niet de tijd om nieuwsbrieven te lezen of de website in de gaten te houden. En er zijn zoveel verschillende branches, belangen en ideeën. Het is erg belangrijk dat er iemand voor ons allemaal opkomt en dat er een saamhorigheidsgevoel is onder de ondernemers. Maar soms hebben ondernemers te weinig het gevoel dat het ook iets voor je doet.” De constructie tussen de VVV en TOP zou volgens Martin anders moeten. Met de TOP contributie wordt de promotieafdracht voor de VVV gefinancierd. TESO en de gemeente verdubbelen het bedrag van 220.500 euro dat TOP elk jaar afdraagt. Op zich vindt hij het dan begrijpelijk dat de VVV bij gelijke geschiktheid zaken doet met de ondernemers die lid zijn van TOP. “Maar als de VVV alleen zaken met je wil doen als je TOP lid bent en TOP en de VVV zo als het ware het mes op je keel zetten, dan krijg je daar toch een vieze smaak van in je mond.”

Hoe zien uw bedrijf, TOP en Texel er over vijf jaar uit?

"Over vijf jaar zijn we nog steeds hier. Ik geloof niet in doemscenario´s, de recessie is dan voorbij. Er komen meer toeristen, maar de verblijfsduur neemt af. En die toeristen komen bij ons iets lekkers halen voor de Borrel&Meer. TOP is ook dan nog belangrijk voor ons allemaal. Er gebeurt zoveel, op essentiële momenten blijven we jullie nodig hebben."

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017