Interview met Hans Schraders

Aan expertise heeft Texel geen gebrek. De aantrekkingskracht van ons prachtige eiland brengt hier een grote verscheidenheid aan mensen en kennis samen en daar maakt VVV Texel momenteel dankbaar gebruik van. “Alle grote geslaagde concepten zijn vanuit de oorsprong eigenlijk heel simpel” zegt Hans Schraders, die eind 2012 aantrad als voorzitter van de Raad van Toezicht bij de VVV. In de basis doet de VVV op Texel ook simpele dingen, het verschil wordt gemaakt in de uitvoering.  Al gaat de nieuwe digitale markt wel het een en ander op zijn kop zetten. “Dan moet je altijd proberen voorop te lopen. Op die manier loop je wel als eerste tegen moeilijkheden aan, maar daar kun je ook veel van leren.” De wil om de beste te zijn, doet de rest!  

Door: Clara Jonker

Hans woont niet op Texel maar heeft een band met het eiland sinds hij hier in de jaren zestig en zeventig een huis had. Nu is hij hier weer regelmatig te vinden en leest trouw de Texelse Courant om op de hoogte te blijven van de Texelse ins en outs. De bestuursvoorzitter is van alle markten thuis. Zo begon hij in een ver verleden als commercieel directeur bij l’Oreal, privatiseerde hij het World Forum in Den Haag (waar vorige week de Nuclear Security Summit gehouden werd), bracht Gall & Gall vanuit een verliesgevende naar een winstgevende positie, was directievoorzitter bij De Lotto en schreef een aantal boeken, zoals o.a. Account Management, Strategisch Management en Detaillistenmarketing. Hij was ook voorzitter van de directie in de opstartfase van het Gelredome. Niemand geloofde toen dat het mogelijk was om een voetbalstadion en evenementencomplex in één te bouwen. Nu is het multifunctionele superstadion toonaangevend in Europa. Het afgelopen jaar gaf Hans Schraders leiding aan Oilily World en hij is op dit moment bestuurder bij Elha Cosmetics en bij de belangenorganisatie VvE Belang. In de Raad van Toezicht van VVV Texel volgde hij Woontij directeur Jan van Andel op en werkt hij samen met VVV directeur Wouter de Waal, burgemeester Francine Giskes, TESO directeur Cees de Waal, TOP bestuurder en logiesverstrekker Gerard van Veen en TOP ledenmanager Michel Gregoire aan een solide toekomst voor de toeristische sector op Texel.

Hans Schraders reageerde meteen toen de VVV vacature in 2012 op LinkedIn verscheen. “Ik hou van atypische dingen”, legt hij uit. “Van uitzonderlijke dingen die iets eigens hebben“. VVV Texel is één van de grootste VVV’s van Nederland en de financiering door de Texelse ondernemers, TESO en de gemeente is uniek. Dat geeft de VVV ook een goede uitgangspositie om de komende omwentelingen in de reis- en vakantiewereld in het voordeel van Texel om te buigen. Op de VVV promotie avond die aanstaande woensdag plaatsvindt op vakantiepark De Krim gaat Hans in op de digitale ontwikkeling die ons de komende jaren te wachten staat. Hij was altijd al buitenissig geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen. En doordat hij zich al zo lang bovengemiddeld in de toekomst verdiept, is hij vaak ook in staat richting te geven. “Maar,” zegt hij, “of je nu voetballer bent, bestuurder, tweede kamerlid of eigenaar van een bungalow, anticiperen op de toekomst moet iedereen.” Op dit moment verandert het selectieproces van de consument enorm: volgend jaar wordt naar verwachting al vijftig procent van de reizen en vakanties via smartphones geboekt. De VVV moet daar goed op inspelen, zodat iemand die een zeevakantie wil boeken als eerste bij Texel uitkomt. “De boten van TESO spelen een belangrijke rol bij het unieke  gevoel dat vakantiegangers krijgen als ze naar Texel gaan. Gasten schudden de boze buitenwereld van zich af op het moment dat ze de boot op gaan.” Voeg dat bij het altijd mooiere weer op Texel en de aardige vriendelijke mensen, die nog de tijd nemen om je te vertellen hoe je moet rijden als je de weg wilt weten. De Texelaars weten al tientallen jaren hoe ze hun eiland moeten vermarkten! Dat gevoel moet de VVV nu ook in de digitale stroom vertalen, zodat het al in het selectieproces van de consument de doorslag geeft. Volgens Hans Schraders is dat best lastig omdat de digitale wereld kil is. De kunst is om dan toch de Texelse warmte uit te stralen.

De voorzitter van de Raad van Toezicht heeft vrijwel wekelijks contact met Wouter de Waal over actuele ontwikkelingen zoals de WaddenApp. Hij houdt ook nauwkeurig de Texelse boekingscijfers per branche bij. Hoe verhouden de VVV boekingen zich tot het totaal aantal boekingen op Texel? Hoe ontwikkelt de verdeling van boekingen zich over de diverse verblijfsaccommodaties? Hoe doet Texel het ten opzichte van de andere Waddeneilanden? Het zijn allemaal belangrijke graadmeters voor het succes van de VVV marketingstrategie. Hans Schraders verwacht dat de VVV in de toekomst ook steeds meer voor de niet logiesverstrekkende ondernemers kan betekenen. Het onderscheid gaat verdwijnen. De opkomst van online restaurantgids IENS is daar een goed voorbeeld van. IENS verovert in razend tempo de markt voor online reserveren, regelt aantrekkelijk geprijsde arrangementen bij toprestaurants en organiseert culinaire evenementen. Want door digitalisering is het gedrag van consumenten steeds beter te voorspellen. Promotie en dienstverlening kan daar steeds nauwkeuriger op worden afgestemd. Op korte termijn krijgen we daar allemaal mee te maken, ook de winkeliers, fietsverhuurders en bouwbedrijven.

Hans Schraders verwacht niet dat het leven nog veel sneller wordt, maar de communicatie wordt wel scherper. Je hóórt alles sneller. “Als je vroeger een haar in je brood aantrof, vertelde je dat aan je ouders. Nu zet je het op Facebook of Twitter en gaat de bakkerij failliet.” In die wereld opereert ook onze VVV. De komende jaren zal de unieke waarde van Texel niet veranderen, maar het communiceren van die waarde wel. Meer daarover woensdag op De Krim!

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017