Interview met Donald de Vrind

Duurzaam ondernemer? Ja, hij doet wel aan afvalscheiding. Vanuit die gedachte verstrekt Combi Texel alleen nog papieren draagtassen. En ja, natúúrlijk draait zijn onderneming op gas en stroom van TexelEnergie. “Daar kun je niet omheen,” vindt Donald de Vrind. “Als Texels ondernemer hoor je lid te zijn.”  Maar zijn hart ligt bij beeldvorming. Dat is ook zijn expertise. “Een goede foto is een stukje magie.“ aldus de website van Combi Texel. “Die passie en magie delen we graag met u. […] U koopt dan niet alleen een nieuwe camera van ons; u koopt ook een stukje van onszelf.”

Door: Clara Jonker

Al in de jaren zeventig werkte Donald de Vrind bij Nauta. En toen hij na omzwervingen over de hele wereld toch weer op Texel was neergestreken, nam hij in 2003 Combi Texel over. Het vak is in de afgelopen tien jaar wel veranderd. Foto’s verhuisden van filmrolletjes naar USB sticks. En was een winkel tien jaar geleden nog onmisbaar voor de distributie van producten, tegenwoordig vervult internet die rol soms net zo goed. Combi Texel vond in deze veranderende markt een nieuw bestaansrecht door zich toe te leggen op de ondersteuning en ontzorging van de klant. “Je moet aanbieden wat de klant graag wil hebben”, zegt Donald. En dus is er een online fotoservice, maar kun je ook zes dagen per week bij hem binnenlopen om even te overleggen. Donalds partner en grafisch vormgeefster, Bianca Witte, vereeuwigt foto’s op glas, canvas of hout maar denkt ook mee over opmaak en levert perfect drukwerk af dankzij de hoge kwaliteit digitale pers van Combi Texel. En zoekt u een nieuwe mobiele telefoon? De medewerkers van Combi Texel geven onafhankelijk advies. Zodat u thuiskomt met de telefoon die het beste bij u past. Desgewenst al opgetuigd met uw favoriete apps zodat u via Twitter, Facebook, WhatsApp, MessageMe, Pinterest, Google + en ga zo maar door uw nieuwe aankoop meteen met de wereld delen kunt.

Rond 2007 zag Donald de markt geleidelijk veranderen door de komst van breedband internet en wifi. Webwinkels maakten toen een enorme ontwikkeling door. “En het is een continu proces,” zegt hij, “de vraag van klanten verandert nog steeds.” Zo kunnen gasten hun mobiele telefoon niet meer missen. Zelfs als ze maar een weekendje weg zijn, halen ze nog gauw even een kabeltje om hun vergeten oplader te vervangen. Het wordt een eerste levensbehoefte. Logiesverstrekkers zouden daar soms beter op in kunnen spelen, er zijn bijvoorbeeld nog veel accommodaties zonder wifi. Donald verwacht dat technologische ontwikkelingen in de nabije toekomt steeds meer invloed op ons gedrag zullen hebben. “Over een paar jaar verkoop ik zorgverzekeringen”, lacht hij, terwijl hij met zijn telefoon binnen een minuut een algemene gezondheidscheck doet. In deze veranderende wereld zal ook TOP zichzelf opnieuw uit moeten vinden en met de veranderende ondernemer meegroeien.

Dat Texel zoveel te bieden heeft, schept hier volgens Donald wel een gunstig ondernemersklimaat. De VVV werkt dagelijks aan Texels goede naam en het toerisme is mede dankzij de dubbeldeksboten van Theo Hoogerheide verschoven van zes weken hoogseizoen naar jaarronde exploitatie. Daar profiteert ook de Texelaar van. Want Texel kent een voorzieningenniveau dat andere plaatsen met 14.000 inwoners zich allang niet meer kunnen veroorloven. En terwijl ondernemers in grotere winkelkernen weinig binding met hun klant hebben, lukt het Donald en zijn team nog aardig om alle eilandbewoners te kennen. Degenen die dertig jaar geleden een trouwreportage kwamen maken, komen nu voor foto’s van het kleinkind en de baby’s van gisteren komen morgen een telefoonabonnement afsluiten. Het verwachtingspatroon van dit type klant is dat je er bent en goed bedient. Dan wordt het belangrijker om de klantrelatie goed te houden, dan om elk winkelbezoek in een transactie om te zetten. De toerist zoekt een ander soort beleving. Den Burg zou zijn Anton Pieck-achtige uitstraling bijvoorbeeld kunnen versterken. Donald vindt het belangrijk dat de ondernemers op Texel hun voordeel optimaal benutten door onderscheidend te zijn in hun product en met elkaar samen te werken. Daarin geeft hij zelf het goede voorbeeld door de handen ineen te slaan met TexelEnergie. Binnenkort is het mogelijk bij Combi Texel klant of lid te worden van TexelEnergie. Iemand die gas en/of stroom bij TexelEnergie af gaat nemen, krijgt zodra hij of zij daadwerkelijk overgestapt is een bij Combi Texel te besteden waardebon. De bedrijven versterken elkaar vanuit de gedachte dat het belangrijk is voor de Texelse economie om bestedingen lokaal te doen.  Maar voor beide partijen is het ook gewoon een lucratieve samenwerking: TexelEnergie profiteert van de gunstige locatie van Combi Texel en de winkel lift mee op het duurzame karakter en de positieve uitstraling van de Texelse energiecoöperatie. 

Zo buigt Donald de Vrind nog steeds flexibel mee met de nieuwste trends in de detailhandel. Hij volgt  nieuwe ontwikkelingen op de voet en zet ze bijna vanzelfsprekend in ondernemerskansen om. Maar op de vraag of hij zijn expertise zou willen delen in de community Detailhandel blijft het even stil. Hij volgt de berichtgeving door en over TOP in nieuwsbrieven en kranten vrij aandachtig en laat zijn belangen met een gerust hart door TOP vertegenwoordigen. Maar het bestaan van communities is volledig aan zijn aandacht ontsnapt. Hij is niet de enige, dus hier komt het nog een keer: om de kennis in de 11 secties van TOP optimaal te benutten, roept TOP voor actuele thema’s af en toe een community in het leven. Een werkgroep waar leden uit alle secties zich voor op kunnen geven. Zo was er in het verleden al eens een community voor Toeristenbelasting en voor Bouw en loopt er momenteel een community Onderwijs en een community Toerisme & Recreatie. De community Detailhandel gaat deze maand van start.  

                                                                                                                                                                                   

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017