Greenside

“We vinden dit een mooi vak. Dat willen we doorgeven” zegt Karin Berger. Hotel Greenside heeft er sinds het aantreden in 2005 van Karin en haar partner Gerjan Hebers als Management Team (MT) niet alleen een ster bijgekregen, de managers hebben in de loop der jaren ook negen Leermeesters aan het hotel toegevoegd. Met een prachtig resultaat: deze herfst werd Hotel Greenside uitgeroepen tot Beste Horeca Leerbedrijf 2013. Vorige week vrijdag kregen ze bovendien te horen dat het hotel ook één van de drie genomineerde bedrijven is voor de nationale titel Beste Leerbedrijf 2013. Eindelijk eens goed nieuws uit de opleidingenhoek én prima Texel promotie. Maar hoe run je in een viersterrenhotel een leerbedrijf? Gaat het opleiden van jonge mensen niet ten koste van de kwaliteit van het hotel?

Door: Clara Jonker

Het werkt andersom: juist omdat Hotel Greenside een luxe hotel is, kunnen de leerlingen zo goed begeleid worden. Maar het MT weet ook wel hoe het moet. Karin Berger is opgeleid in de Facilitaire Dienstverlening en Gerjan Hebers heeft Hotelschool Leeuwarden gedaan. Ze vullen elkaar goed aan en waren allebei Leermeester in Amsterdamse vijfsterrenhotels, voor ze negen jaar geleden naar Texel kwamen. Maar in Amsterdam ontbrak soms de tijd om leerlingen zeker te maken en goed op te leiden. Dat hebben ze in Hotel Greenside anders aangepakt. Het hotel is onderdeel van Hotel Groep Texel, dat wordt geleid door general manager Bouke Weber, en eigendom van een Vereniging van Eigenaren (VvE). Het managementpaar kreeg vanaf het begin veel vertrouwen van de VvE en dat heeft het hotel tot nu toe geen windeieren gelegd. Zo wilden Karin en Gerjan graag dat Hotel Greenside het hele jaar open zou blijven. Dat kon alleen als het aantal gasten zou stijgen, dus daar is in hun beginjaren een uitgebreid mediaoffensief voor gevoerd. Hotel Greenside stond daardoor als één van de eerste Texelse hotels op alle boekingssites. Tegenwoordig moet een kwaliteitshotel als Greenside zich onderscheiden door hoge reviewscores. De managers houden hun gasten tevreden door met Texelse producten te werken, de menukaart zorgvuldig op te bouwen en uitgebreide wellness faciliteiten te bieden. Een gast hoeft de hele dag de deur niet uit als hij dat niet wil en dat maakt het hotel minder afhankelijk van de seizoenen. Al met al steeg het aantal gasten structureel en kon de vaste staf uitgroeien tot zo’n 35 medewerkers. Personeelsleden met affiniteit voor opleiden volgden de driedaagse opleiding tot Leermeester en het horecaleerbedrijf groeide.

Dat Hotel Greenside tot het luxere hotelsegment behoort, werkt in het voordeel van de opleiding. Restaurant Wambinge heeft gemiddeld twintig tafels bezet op zestig slaapkamers. De werkdruk in het restaurant is daardoor redelijk stabiel. Omdat er geen lunchkaart is, worden de studenten vanaf 15 uur met checklists en rollenspellen op de avond voorbereid en komen ze om 18 uur beslagen ten ijs. Ze staan pas aan tafel als ze een vereiste handeling tot in de puntjes beheersen. Want gaat het niet goed, dan is dat voor alle betrokkenen vervelend. Het is niet alleen ongemakkelijk voor de leerling en de gast, maar ook slecht voor het imago van het hotel. “Het is niet de bedoeling dat gasten merken dat we met leerlingen werken. Die worden toch gezien als goedkope kracht”, zegt Gerjan Hebers. Mensen realiseren zich vaak niet dat een leerling veel uren en aandacht vraagt van het vaste team.

Bij Hotel Greenside werken inmiddels negen Leermeesters in de keuken, bediening, receptie, ontbijt en management. Er zijn vijf stageplekken: twee BOL plekken voor stages van een half jaar en drie BBL plekken van een jaar. Het bijzondere van dit leerbedrijf is dat drie van de vijf studenten ook in Hotel Greenside komen wonen op basis van kost en inwoning. Dat geeft de opleiding ook een sociale kant. Want voor jongeren van zeventien of achttien jaar die voor het eerst op eigen benen staan is De Koog natuurlijk erg verleidelijk. Die gaan stappen. “Bij elke leerling gaat het een keer mis”, zegt het MT. “Dan ga je in gesprek en leg je uit dat ze beter niet uit kunnen gaan - of minder moeten drinken - als ze de volgende dag moeten werken. In de horeca heb je er altijd je collega’s mee als je je met een kater ziek meldt of niet fit aan het werk gaat.” Het wordt gezegd met een lach, want ook dit krijgen alle leerlingen uiteindelijk onder de knie. In al die jaren zijn er nauwelijks leerlingen uitgevallen (één student is eerder gestopt vanwege heimwee) en de meeste blijven contact houden. Vaak komen ze nog eens terug naar Texel voor een vervolgstage. Karin en Gerjan stimuleren de studenten zoveel te leren als ze zelf willen en wisselen hun studenten ook uit met andere hotels en restaurants. Hotel Greenside is tenslotte niet het enige leerbedrijf op Texel en elk horecabedrijf belicht weer andere aspecten van het vak. Samenwerking met ‘de concurrent’ spreekt voor het MT van Greenside vanzelf. Karin: “Elk bedrijf heeft zijn eigen kracht, gelukkig is er op Texel veel variatie.” Gerjan: “Je wilt allemaal uitval voorkomen en zorgen dat een leerling enthousiast blijft over het vak.”

Hotel Greenside liet in oktober zo’n honderd andere genomineerde horecabedrijven achter zich toen het werd uitgeroepen tot Leerbedrijf Horeca 2013. In de finale versloeg het de Euromast en een zorghotel uit Breda. Nu is Greenside samen met FrieslandCampina Domo uit Borculo en Gielissen Interiors & Exhibitions uit Eindhoven in de race voor de branche overstijgende, nationale titel Leerbedrijf 2013. Maar ook op Texel is er een race die nog gelopen moet worden. Hopelijk inspireren Karin Berger en Gerjan Hebers met hun liefde voor het horecavak en hun inzet als Leermeester niet alleen andere (potentiële) leerbedrijven, maar is hun voorbeeld ook een bron van inspiratie bij de invulling van het voorbereidend beroepsonderwijs op OSG De Hogeberg de komende jaren. Of Hotel Greenside de nationale titel in april gaat winnen of niet, betere ambassadeurs voor het beroepsonderwijs kan Texel zich niet wensen. 

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017