53 Graden Noord

Jong, inventief, en Texels in ’t hart, maakten zij de afgelopen jaren een vliegende start. Chris Ellen en Peter Koorn richtten full-service reclamebureau 53 Graden Noord pas twee jaar geleden op, maar het bedrijf is al niet meer weg te denken uit de Texelse samenleving. Het stof was nog niet neergedaald of daar was ook JONT geboren, vereniging voor Texelse ondernemers tot 35 jaar. Met Chris Ellen in het bestuur en Peter Koorn aan het roer. “Samen ontdekken en groeien” is de missie van JONT. En de twintigers lieten begin dit jaar nog even zien hoe dat moet, door een vestiging in Amsterdam te openen. Hoe krijgen ze dat voor elkaar in deze tijden van krimp? Wie zijn deze Texelaars? Hoog tijd dat de heren hun verhaal met Texels ‘senioren’ delen!

Door: Clara Jonker

Toen ze in 2008 voor het eerst hun krachten bundelden, kenden ze elkaar slechts van gezicht. Chris studeerde grafische vormgeving in Friesland, Peter communicatiewetenschappen in Amsterdam en naast hun studie werkten ze als ZZP-er (Chris) en in een VOF (Peter) voor Texelse opdrachtgevers. Ze bleken elkaar zo goed aan te vullen, dat ze in 2011 samen een onderneming begonnen. Na een korte vakantie in oktober om elkaar beter te leren kennen (!) opende 53 Graden Noord op 1 november 2011 zijn deuren. Peter en Chris namen hun oude klantenbestanden mee en al gauw stonden ook de grotere bedrijven voor hen in de rij. “Alles wat je maakt is je visitekaartje,” zeggen ze over hun voorspoedige start. “En het geeft mensen vertrouwen dat we een voordeur hebben. Grotere bedrijven willen hun werk liever voor een langere periode uitbesteden”. Daarmee was echter ook de nood geboren om op de langere termijn aan die gestegen vraag te voldoen. Binnen twee maanden nam 53 Graden Noord zijn eerste medewerker in dienst en al gauw voegden ze daar een ZZP-er en een stagiaire aan toe. Maar het bleef een uitdaging op Texel genoeg vaste medewerkers te vinden met de juiste expertise op het gebied van programmeren en vormgeving. Zo kwamen ze op het idee om een vestiging in Amsterdam te openen. Daar was het makkelijker om aan het juiste, vaste personeel te komen.
 
Toen de Amsterdamse vestiging van 53 Graden Noord in februari van dit jaar startte, werd er voornamelijk aan Texelse opdrachten gewerkt. Nu begint Peter geleidelijk aan acquisitie in Amsterdam te doen, waarbij veel Amsterdamse opdrachten via Texelse contacten tot stand komen. Daarmee laat het Texelse bedrijf prachtig zien hoe je economische uitdagingen in economische voordelen kunt ombuigen. Peter en Chris ontsloten een nieuwe markt voor hun bedrijf, vanuit hun behoefte aan een bredere keus in gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd is het in Amsterdam belangrijker om onderscheidend te zijn. Men heeft er een andere leefstijl, andere ideeën. En dat prikkelt de ondernemers om vernieuwend te blijven. Chris neemt daarbij een voorbeeld aan het duurzame en innovatieve Noorwegen. Tijdens zijn eindstage in Oslo in 2009 maakte hij kennis met diverse ontwikkelingen die op dit moment in ons land nog maar net in de kinderschoenen staan. “Nederland kan veel van Noorwegen leren”, denkt de grafisch vormgever. Het vernieuwende zie je in de Noorse grafische vormgeving terug, evenals de ambachtelijke inslag van het land en de hoge kwaliteit van de Noorse producten. Chris neemt dit mee in zijn eigen creaties. 
 

Al reikt de blik van de ondernemers ver, ze verliezen de Texelse belangen nooit uit het oog. Om de vacatures op Texel in kaart te brengen, hebben ze werkenopeeneiland.nl opgezet. Deze website met vacatures op de Waddeneilanden is niet alleen uitstekende Texelpromotie maar ook een aanrader voor Texelse ondernemers. De maandelijkse bijeenkomsten met JONT leden houdt de eigenaren van 53 Graden Noord scherp. Ze krijgen er nieuwe ideeën en een verfrissende kijk op Texelse kwesties. Ook in tijden van krimp. “De crisis heeft de Texelse ondernemersmentaliteit een beetje veranderd”, denken Peter en Chris. “Waar het eerst regelmatig ieder voor zich was, slaan mensen nu vaker de handen ineen en bekijken hoe het beter kan.” Dat juichen ze van harte toe. Want het versterkt de plaatselijke economie als Texelse bedrijven samenwerken. En daar heeft iedereen baat bij. “Een organisatie als TOP of Winkelhart Den Burg kan dan een groot verschil maken. Door te investeren in de promotie van Texel en in de Texelse samenleving, investeer je uiteindelijk in je eigen onderneming.” Een visie die TOP alleen maar van harte kan onderschrijven!

Ondernemer uitgelicht

Twitter

TOP Texel - Texels Ondernemers Platform - Postbus 155 - 1790 AD DEN BURG Texel - E-mail:
ontwerp & techniek: Zilte Zaken i.s.m. WEBJONGENS © 2017